Gedreven door uitdaging

Verhaal
van Inge

Verhaal
van Willem

Verhaal
van Lizzy

Verhaal van …

Willem Driessen

Planner

Voor Willem Driessen, planner bij Van Boxtel, is geen werkdag hetzelfde. Met telkens weer uitdagende ritten om te plannen, chauffeurs om aan te sturen en klanten om tevreden te stellen, is hij de hele dag door volop in de weer. Willem voelt zich als een vis in het water. “Vroeger had ik het mooiste werk van de wereld als autolaadkraanchauffeur. Nu plan ik het mooiste werk van de wereld.”

De afdeling Planning vormt het hart van het bedrijf. Van Boxtel heeft zo’n 35 verschillende voertuigen op de weg, met 50 opleggers, waarvan meer dan de helft met een kraan. Samen met collega Rick stuurt Willem zijn collega-chauffeurs aan en meerdere charters. “Het mooie hier is dat je de verantwoordelijkheid hebt over het hele proces, van A tot Z.”

Het onmogelijke voor elkaar krijgen

Dat proces begint op het moment dat een klant belt met een opdracht of een ‘probleem’. “Dan zeg ik altijd meteen: problemen kennen we niet, alleen uitdagingen! Het kan ons niet gek genoeg zijn, we zeggen nooit ‘nee’. We zoeken net zolang totdat we een oplossing hebben.” Het goed uitvragen van de opdracht en de urgentie ervan aanvoelen, dát zijn de dingen waar het om draait. “Hoe meer informatie wij hebben over een rit of een opdracht, hoe beter onze chauffeurs hun werk kunnen doen. Voor een planner is het handig om te beschikken over een groot voorstellend vermogen en een dosis gezond boerenverstand. Soms gaan we van tevoren ter plekke kijken op een locatie. En als we dan uiteindelijk het onmogelijke toch voor elkaar hebben gekregen met z’n allen, dan ga ik met een goed gevoel naar huis!”

Dingen lopen natuurlijk ook wel eens anders dan gepland. “Hoe goed we ook ons best doen, we kunnen niet altijd zessen gooien. We zijn vaak afhankelijk van derden of onverwachte factoren waar we geen invloed op hebben. En daar kan ik thuis dan best nog wel even van balen.”

 

Plannen met systeem én met het hoofd

Bij van Boxtel werken ze met het planningssysteem Talis. Blauw gekleurde balken geven aan waar de voertuigen moeten laden, witte balken markeren de losadressen. “Elke auto heeft zijn eigen code,” legt Willem uit. “Neem bijvoorbeeld BK53: dat is een bakwagen met een kraan die een hefvermogen van 53 tonmeter heeft. Daarnaast hebben we allerhande hulpmiddelen die nodig kunnen nodig zijn bij bepaalde klussen. Ook die staan allemaal in het systeem. Zo kunnen we snel zien welk voertuig het beste bij welke opdracht past. Een groot deel van die kennis zit ook gewoon in ons hoofd, net zoals de planning van vandaag en morgen. Daardoor kunnen we snel inspelen op veranderingen.”

Die flexibiliteit is nodig in deze job. “Als een chauffeur zich ziek meldt, heb je meteen een uitdaging,” vertelt Willem. “Dan probeer je te schuiven met minder urgente vrachten of je belt klanten om de planning aan te passen. En als het echt niet anders kan, spring ik of een van mijn collega-planners zelf achter het stuur.”

 

De menselijke kant van het vak

Naast de logistieke puzzels die Willem en zijn collega’s dagelijks oplossen, is er volop aandacht voor het menselijke aspect. Willem noemt zichzelf gekscherend ook wel eens een ‘people manager’. “Iedere chauffeur is anders, met zijn eigen talenten en eigen voorkeuren. De een is een kei in nauwkeurige hijsopdrachten, de ander doet liever lange ritten. Daar houden we zoveel mogelijk rekening mee. En soms zit iemand er gewoon even doorheen, bijvoorbeeld na een koude, natte dag op een bouwterrein. Dan geef je die persoon niet nog een extra klus in de namiddag, maar laat je hem lekker naar huis gaan. Zo proberen we voor iedereen het werkplezier hoog te houden.”

 

Veiligheid is daarbij altijd topprioriteit. “Ons werk met groot materieel brengt risico’s met zich mee. We willen dat iedereen ’s avonds weer veilig en gezond thuiskomt. Vorig jaar was een jonge chauffeur van ons betrokken bij een ongeluk, buiten zijn schuld om. Ik ben er toen met Hein naartoe gereden om hem te ondersteunen. Daarna heb ik samen met de chauffeur de werkdag afgemaakt. Zo help je iemand door een moeilijke ervaring heen.”

 

Geen dag hetzelfde

In de soms hectische wereld van de planning is geen dag hetzelfde. Tussen de vele telefoontjes door maakt Willem een offerte voor een hijsklus, vraagt hij ontheffing aan voor een speciaal transport en doet hij op Street Smart een route-onderzoek. “We vervoeren vaak zware dingen met afwijkende maten, geen standaard pallets. Dan moet je van tevoren goed bekijken of zo’n transport onder een viaduct past, de bocht wel kan maken en of de weg breed genoeg is.”

Als even later een jonge chauffeur van een externe vervoerder het terrein op komt en moeite heeft met het achteruit inparkeren van een gehuurde aanhanger, veert Willem op en loopt naar buiten om de klus te klaren. Grijnzend neemt hij even later weer plaats achter de drie grote schermen op zijn bureau: “Kijk, zo doen we dat hier: met zijn allen! Samen lossen we álles op.”