Gedreven door uitdaging
Verhaal van …
Jeroen van Zandbeek
GWW chauffeur
Een werkdag van Jeroen (52) begint eigenlijk de avond ervoor al. Dan krijgt hij de planning voor de volgende werkdag door van Otmar van Boxtel, die leiding geeft aan de afdeling Grond-, Weg- en Waterwerkzaamheden. Dat team bestaat uit elf man. Jeroen is er één van. Hij werkt al 28 jaar tot grote tevredenheid bij Van Boxtel.


“Als 14-jarige kwam ik hier op zaterdag al auto’s wassen. En… babysitten op Hein en Martijn. Mijn echte loopbaan begon in 1997 als chauffeur op de autolaadkraan. Dat heb ik zo’n dertien jaar gedaan. In die tijd werd ‘die kleine’, waar ik vroeger op moest passen, mijn baas”, lacht Jeroen. “Daarna heb ik een paar maanden op de planning gewerkt, maar dat binnen zitten was niks voor mij. Er is toen buiten een nieuwe uitdaging voor me gezocht en zo ben ik bij het grondwerk terechtgekomen.”
Jeroen ontwikkelde zich verder en kreeg steeds meer verantwoordelijkheid. Hij is nu Otmars rechterhand, heeft op sommige projecten de rol van uitvoerder en is leermeester voor stagiaires.


Vroeg op pad
Een werkdag van Jeroen en zijn collega’s begint vroeg, rond 6 uur. “We drinken altijd eerst samen een bak koffie op de werf en dan gaan we op pad. Alleen of met twee, naar allerlei verschillende projecten door het hele land.”
Elke dag is weer anders. Zo heeft Jeroen net drie dagen achter elkaar op eenzelfde project gewerkt, waarbij ze Tiny Houses (Heijmans One) ophaalden in de fabriek in Sliedrecht en vervoerden naar Oudelande. “We maken een hijsvoorziening aan die woonunits en laden ze met een 90 tons telescoopkraan op de vrachtwagen. Dan rijden we naar de plek van bestemming, waar we ze opbouwen en monteren. Het zijn altijd lange dagen, maar het is heel leuk werk!”
Een veelzijdige werkdag
Deze dag bestaat het werk uit meerdere kleine klussen, deels ook voor de logistieke afdeling, want dat loopt soms gewoon door elkaar heen. “Die grote afwisseling in werk, dat vind ik zo fijn aan dit vak!” Als eerste vertrekt Jeroen naar Son, waar hij bij Roef een volle container ophaalt met daarin alle benodigdheden voor een compleet nieuw woningdak. “Zo’n container is geladen met een kant-en-klaar dak, zonnepanelen en sedum-bedekking. Bestemd voor een renovatieproject van huurwoningen in Tilburg. Per dag vervangen ze één dak. Wij brengen daar ’s ochtends vroeg een volle container naartoe en nemen de lege weer mee.” Zo ook vandaag. Nadat Jeroen de containers in Tilburg heeft omgewisseld en de lege container weer heeft afgeleverd in Son, rijdt hij terug naar Van Boxtel. Daar laadt hij een mobiel kraantje in een open container op zijn Mercedes Actros en koppelt een aanhanger aan. De volgende stop is in Schaijk, waar hij bij Swanenberg IJzer Groep stalen rijplaten moet ophalen voor een bouwlocatie van Heijmans aan de Piushaven in Tilburg. Als hij daar om 11 uur aankomt, heeft Jeroen er al aardig wat kilometers opzitten. Zijn collega Gerard is dan inmiddels ook gearriveerd met zijn mobiele kraan.
Manoeuvreren op de vierkante meter
Terwijl Jeroen in een bouwkeet even de tijd neemt voor dit interview, zorgt Gerard ervoor dat de rijplaten op de juiste plek komen te liggen. Daarna verplaatst Jeroen zijn lange voertuig naar de andere kant van de bouwplaats. Behendig manoeuvreert hij zijn grote truck op de vrij kleine bouwplek. Dan koppelt hij de aanhanger los en zet het hydraulisch systeem in werking om de container aan kabels van de truck af te schuiven. Vervolgens rijdt Jeroen het kraantje achterwaarts voorzichtig uit de container. Aan al zijn handelingen zie je zijn vakbekwaamheid en jarenlange ervaring. “In het begin had ik echt wel het zweet in mijn handen staan als ik een bouwplaats moest oprijden met zo’n groot gevaarte. Maar dat leer je allemaal door het vaak te doen.”
Aan de slag op de bouwplaats
De mannen gaan aan de slag met zand storten in sleuven, rondom het fundament van wat een rij woonhuizen moet worden. Ook ruimen ze met hun grijpers, op aanwijzing van de uitvoerder, overgebleven buizen en andere bouwrommel op. Allemaal spullen die te zwaar zijn om zomaar met je handen op te pakken. Door de wekenlange droogte stuift het zand op bij elke voertuigbeweging. Maar daar zit Jeroen niet mee. “Ik heb veel liever warm zonnig weer dan regen.” De hele middag zijn de mannen, in een gemoedelijke sfeer, bezig op de bouwplaats. “Je komt vaak dezelfde mensen tegen en dat is leuk werken.” Rond 16 uur rijden ze weer ‘naar huis’, zoals ze de werf in Heeswijk noemen. Dan is het nog wat bijkletsen met collega’s en vooruitkijken naar de dag van morgen. In de avond gaat dan thuis vaak nog even de laptop open om het meerwerk of extra ingehuurd materieel van die dag te registreren. “Daar kom ik overdag meestal niet aan toe. Maar ik vind het geen enkel probleem om dat ’s avonds in alle rust nog even te doen.”
Echt mooi werk!
Gevraagd naar zijn mooiste project dit jaar, hoeft Jeroen niet lang te twijfelen. “Dat was in het Limburgse Amstelraede, waar we, rondom een nieuwbouwflat van Heijmans, al het grondwerk hebben verzorgd. Met collega’s Ben en Jop ben ik daar 12 tot 14 weken bezig geweest: riolering aangelegd, regeninfiltratiekratten geplaatst en tot slot ook het hele straatwerk gedaan, samen met Voets. Het mooie daarvan is dat je pas weggaat als het project helemaal klaar is en je dus ook het eindresultaat ziet. Dat is heel anders werken dan wanneer je aan het begin van een bouw zit, zoals vandaag in Tilburg. Ja, daar in Amstelraede hebben we echt mooi werk afgeleverd!” besluit Jeroen. Zijn gezicht straalt van trots.